przyjęty na Zebraniu Założycielskim odbytym w dniu 25 lutego 1998r.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę "Stowarzyszenie Przyjaciół Uniwersytetu Śląskiego" i w dalszej części Statutu zwane jest "Stowarzyszeniem".
- Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów prawa o stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia oraz jego władz jest miasto Katowice, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
§ 4
Stowarzyszenie może używać pieczęci i odznak - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
II. CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 5
Celem Stowarzyszenia jest:
- promowanie i upowszechnianie najważniejszych osiągnięć naukowych i dydaktycznych Uniwersytetu Śląskiego w regionie oraz w kraju,
- stworzenie lobby prouniwersyteckiego w środowiskach gospodarki i biznesu,
- kreowanie obrazu Uniwersytetu Śląskiego w środkach masowego przekazu,
- formułowanie strategii promocji i działalności informacyjnej o uczelni,
- wszechstronne docieranie do świadomości mieszkańców regionu w celu pozyskania różnorodnych sojuszników dla społeczności akademickiej Uniwersytetu Śląskiego,
- współudział w tworzeniu wspólnoty akademickiej.
§ 6
Cele określone w § 5 realizowane są w szczególności poprzez:
- promowanie w różnych instytucjach i kręgach społecznych regionu działalności Uniwersytetu Śląskiego, jego potrzeb i projektów rozwojowych oraz zdobywanie dla ich realizacji poparcia i pomocy,
- gromadzenie i przedstawianie władzom Uniwersytetu Śląskiego informacji o tych potrzebach regionu, w zaspokajaniu których Uniwersytet Śląski może okazać się pomocny oraz wspierania idących w tym kierunku działań Uniwersytetu,
- wspieranie aktywności Uniwersytetu Śląskiego w regionie,
- formułowanie rad i wniosków dotyczących działania i kierunków rozwoju Uniwersytetu Śląskiego,
- gromadzenie funduszy i środków rzeczowych celem wspierania działalności Uniwersytetu Śląskiego,
- prowadzanie działalności gospodarczej wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
III. CZŁONKOWIE - ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 8
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, pełnoletnia, która na podstawie pisemnej deklaracji zostanie przyjęta przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być również cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub poza jej granicami.
§ 9
Członkowie Stowarzyszenia mają prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczyć w zebraniach Stowarzyszenia z głosem decydującym,
- wysuwać wnioski i postulaty wobec władz Stowarzyszenia,
- reprezentować Stowarzyszenie w kontaktach z innymi organizacjami społecznymi,
- korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia
§ 10
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia są zobowiązani do:
- dbania o dobre imię Stowarzyszenia,
- realizacji i propagowania celu Stowarzyszenia oraz stosowania się do postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- brania czynnego udziału w życiu i działalności Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składki członkowskiej,
- przestrzegania regulaminów Stowarzyszenia.
§ 11
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia pomoc finansową lub rzeczową i będzie opłacać składki członkowskie.
- Osoba prawna, która jest członkiem Stowarzyszenia działa w nim za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
- Członkowie wspierający Stowarzyszenia mają wszystkie obowiązki jak i również prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członków wspierających przyjmuje, na podstawie uchwały, Zarząd Stowarzyszenia.
§ 12
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, szczególnie zasłużona w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Godność członka honorowego nadaje i pozbawia jej Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
- Członek honorowy posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego i jest zwolniony od płacenia składek.
§ 13
Przynależność do Stowarzyszenia ustaje w przypadku:
- dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia zgłoszonego na piśmie,
- skreślenia z listy członków,
- likwidacji osoby prawnej - członka wspierającego Stowarzyszenie,
- utraty zdolności do czynności prawnych przez osobę fizyczną,
- śmierci członka Stowarzyszenia, będącego osobą fizyczną.
§ 14
- Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd.
- Od uchwały Zarządu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków, za pośrednictwem Zarządu, które jest rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu - licząc od dnia złożenia odwołania.
- Decyzja Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
IV. WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 15
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Władze Stowarzyszenia pełnią swe funkcje nieodpłatnie.
§ 16
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym na sprawozdawczo - wyborczym Walnym Zebraniu Członków.
- Ukonstytuowanie się nowo wybranych władz następuje nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wyboru.
- Do czasu ukonstytuowania się nowo wybranych władz, działają władze ubiegłej kadencji.
§ 17
Wszystkie władze Stowarzyszenia są zobowiązane do:
- badania i rozpatrywania wniosków, próśb i zażaleń członków Stowarzyszenia oraz do informowania zainteresowanych o sposobie załatwienia sprawy,
- informowania członków Stowarzyszenia o podjętych uchwałach i innych wydarzeniach, dotyczących Stowarzyszenia i jego członków - jednak nie później niż na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.
§ 18
- Walne Zebranie członków zwołuje się jako zwyczajne, nadzwyczajne lub sprawozdawczo - wyborcze.
- Walne Zebranie członków zwołuje Zarząd.
§ 19
- Zwyczajne Walne Zebranie członków zwoływane jest raz w roku.
- O terminie i miejscu obrad zwyczajnego Walnego Zebrania Członków zawiadamia Zarząd, co najmniej 14 dni przed terminem obrad.
§ 20
- Nadzwyczajne Walne Zebranie członków może się odbyć w każdym czasie z inicjatywy:
- Zarządu,
- Komisji Rewizyjnej,
- co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie członków zwoływane jest w ciągu 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad zagadnieniami, dla których zostało zwołane.
- Przepisy § 19 pkt. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 21
- Sprawozdawczo - wyborcze Walne Zebranie członków zbiera się co trzy lata, zgodnie z § 18 pkt. 1, § 19 pkt. 2 oraz § 20 pkt. 1.
- Porządek obrad sprawozdawczo - wyborczego Walnego Zebrania Członków obejmuje w szczególności następujące sprawy:
- przyjmowanie sprawozdań Komisji Rewizyjnej oraz jej wniosku o udzielenie absolutorium władzom Stowarzyszenia,
- wybór władz Stowarzyszenia,
- związane z czynnościami określonymi w § 23.
§ 22
- Porządek obrad Walnego Zebrania Członków ustala Zarząd, informując jednocześnie o nim członków, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- Uwagi i wnioski dotyczące porządku dziennego obrad należy zgłaszać przed wyznaczonym terminem obrad na ręce Zarządu.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, bez względu na ilość członków, którzy stawili się na obrady, z wyjątkiem spraw dla których Statut wymaga większości kwalifikowanej lub głosowania tajnego. Walne Zebranie może na wniosek zarządu lub uczestnika zebrania uchwalić tajny tryb głosowania.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalenie programu i głównych kierunków działalności Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej, udzielanie im absolutorium,
- ocena działalności Stowarzyszenia i jego władz oraz podejmowanie uchwał w tych sprawach,
- uzupełnianie składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej podczas trwania ich kadencji,
- uchwalenie zmian Statutu oraz jego interpretacja,
- podjęcie decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
- uchwalenie regulaminów regulujących szczegółowo działalność władz Stowarzyszenia,
- formułowanie rad i postulatów dotyczących kierunków działalności Uniwersytetu Śląskiego,
- określenie znaku graficznego stowarzyszenia i odznaki,
- nadawanie i pozbawianie tytułu członka honorowego,
- ustalenie terminów płatności i wysokości składek członkowskich,
Zarząd
§ 24
1. Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, w okresie pomiędzy Walnym Zebraniem członków i odpowiada za swą pracę przed aktualnie zebranymi na Walnym Zebraniu.
§ 25
- Zarząd wybiera Walne Zebranie sprawozdawczo - wyborcze w obecności co najmniej połowy członków, zwykłą większością głosów.
- W przypadku nie odbycia Walnego Zebrania sprawozdawczo-wyborczego z powodu braku wymaganego kworum Zarząd zwołuje kolejne Zebranie sprawozdawczo- wyborcze, które jest uprawniane do podejmowania uchwał i wyboru władz Stowarzyszenia bez względu na ilość uczestników, o czy należy poinformować w zawiadomieniu.
§ 26
- Zarząd składa się z 5 członków, który na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie prezesa Stowarzyszenia, dwóch jego zastępców, sekretarza i skarbnika.
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia oraz reprezentuje je na zewnątrz.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni goście (z głosem doradczym).
- Posiedzenia Zarządu są prowadzone w obecności co najmniej trzech jego członków, a uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
- W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos prezesa.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes.
- Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
§ 27
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia w szczególności należy:
- kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia na podstawie uchwał i postanowień Walnego Zebrania Członków,
- uchwalanie planu finansowego Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabywania i zbywania majątku Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem oraz zaciąganie zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia,
- przyjmowanie darowizn i zapisów,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
- zawieranie umów o pracę z zatrudnianymi przez Stowarzyszenie osobami i występowanie wobec tych osób w charakterze pracodawcy,
- podejmowanie uchwał o przyjmowaniu i skreślaniu z listy członków Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu z działalności Stowarzyszenia,
- nadzorowania działalności gospodarczej Stowarzyszenia i podejmowanie w imieniu Stowarzyszenia decyzji w sprawach gospodarczych na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami.
Komisja Rewizyjna
§ 28
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona na swym pierwszym posiedzeniu przewodniczącego, zastępcę oraz sekretarza.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
- Komisja Rewizyjna ma prawo w każdym czasie zapoznawać się z dokumentacją Stowarzyszenia oraz powoływać ekspertów dla zbadania poszczególnych spraw.
- Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje przewodniczący lub jego zastępca.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane.
§ 29
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie - co najmniej raz w roku - celowości, prawidłowości oraz zgodności z przepisami prawa całokształtu działalności finansowej ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- występowanie do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami wynikającymi z ustaleń przeprowadzonej kontroli i żądanie wyjaśnień,
- przedstawianie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli Walnemu Zebraniu Członków,
- wnioskowanie o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
V. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 30
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i zgromadzone środki pieniężne.
- Środki pieniężne Stowarzyszenia pochodzą z:
- składek członkowskich,
- darowizn i zapisów oraz spadków,
- przychodów z działalności statutowej,
- przychodów ze zbiórek i innych form ofiarności publicznej, przy zachowaniu wymaganych zezwoleń skarbowych,
- przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Stowarzyszenie na podstawie odrębnych przepisów.
§ 31
Do ważności oświadczeń woli składanych w imieniu Stowarzyszenia oraz dokonywanych czynności prawnych, w tym zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia wymagane są podpisy co najmniej dwóch członków Zarządu lub jednego członka Zarządu i pełnomocnika powołanego przez Zarząd i działającego w granicach pełnomocnictwa.
§ 32
Stowarzyszenie prowadzi swą rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
VI. PRZEPISY KOŃCOWE
§ 33
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu i rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów na Walnym Zebraniu zwołanym specjalnie dla rozpatrzenia tych spraw.
§ 34
W razie rozwiązania się Stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały, likwidatorami Stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu.
§ 35
Majątek Stowarzyszenia w razie jego rozwiązania lub likwidacji przechodzi w całości na rzecz Uniwersytetu Śląskiego.
§ 36
Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego Stowarzyszenia.
§ 37
Członkowie Założyciele otrzymują wszelkie prawa członka zwyczajnego.
§ 38
Do chwili wyboru władz Stowarzyszenia funkcję Zarządu pełni pięcioosobowy Komitet Założycielski.
Komitet Założycielski:
- Henryk Dziewior
- Marek Lubelski
- Jan Olbrycht
- Maksymilian Pazdan
- Dariusz Szostek